Dla pacjenta

Zgłaszanie nieprawidłowości przez IKP

Do Narodowego Funduszu Zdrowia zgłosisz nieprawidłowości, które zauważyłeś w swoim IKP w obszarze:

  • świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (na NFZ):
  • świadczenie zdrowotne, z którego nie korzystałeś w danej placówce,
  • podwójne finansowanie danego świadczenia, czyli zapłaciłeś za nie Ty i NFZ,
  • procedury medyczne, które nie zostały Ci wykonane
  • recept refundowanych (z odpłatnością R lub procentową inną niż 100%)
  • braku potwierdzenia Twojego prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.

Zgłoszeń w powyższym zakresie możesz dokonać przez:

  • wybranie zakładki „zgłoś nieprawidłowość” (przy każdym świadczeniu w ramach NFZ oraz recepcie refundowanej)
  • ePUAP, listownie lub osobiście w Oddziale Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia na terenie którego działa placówka medyczna lub apteka, w której zrealizowano receptę.

Każde użycie zakładki „Zgłoś nieprawidłowość” automatycznie generuje jeden wniosek. Zostaje on przekierowany do właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia i tam jest rozpatrywany. Nie zgłaszaj wielokrotnie tej samej nieprawidłowości – wydłuża to postępowanie, spowoduje spowolnienie w rozwiązaniu twojej sprawy.

Zgłaszając nieprawidłowość rozpoczynasz postępowanie wyjaśniające wobec placówki medycznej/apteki. Wyrażasz również zgodę na udostępnienie Twoich danych osobowych świadczeniodawcy, w celu weryfikacji zgłoszonej nieprawidłowości.

WAŻNE! Pamiętaj, że zgłoszenie wysyłane innym kanałem niż przez zakładkę „zgłoś nieprawidłowość” musi zawierać:

  • imię i nazwisko
  • nr PESEL lub datę urodzenia wraz z danymi adresowymi
  • pełną nazwę i adres placówki medycznej lub apteki,
  • datę zdarzenia
  • opis/zakres nieprawidłowości
  • kopię recepty lub dowodu zapłaty lub informację o jego braku.

Nieprawidłowości na IKP mogą również dotyczyć:

  • zdarzeń medycznych;

Zdarzenia medyczne w IKP to tzw. „elektroniczna dokumentacja medyczne”. Za jej prowadzenie odpowiada podmiot medyczny. Jeżeli zatem zauważyłeś nieprawidłowości w tym obszarze zgłoś je bezpośrednio do placówki medycznej.

WAŻNE! Pamiętaj że zdarzenia medyczne w IKP zawierają dane zarówno
z wizyt w ramach ubezpieczenia zdrowotnego jak i komercyjnych.

  • recept nierefundowanych – ze 100% odpłatnością;

W przypadku recepty nierefundowanej, w szczegółach recepty
w „odpłatności” widnieje znak „100%”. Oznacza to, że dana recepta nie jest refundowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a więc nie ma on możliwości podjęcia działań weryfikacyjnych w tym zakresie.

W tym przypadku prześlij zgłoszenie do Centrum e-Zdrowia.

  • braku widoczności konta dziecka w IKP;

Dane dziecka w IKP widzi ten z rodziców, który zgłosił dziecko jako członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego. Rodzic, który ma dostęp do IKP dziecka, może upoważnić drugiego rodzica do dostępu do IKP dziecka. Informacje jak to zrobić znajdziesz pod linkiem: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/tata-mama-i-mojeikp.

Jeżeli Twoje dziecko jest zgłoszone przy Tobie do ubezpieczenia zdrowotnego, a nie widzisz go w IKP, wyślij zgłoszenie do Centrum e-Zdrowia. Przedtem konieczne jest uzyskanie potwierdzenia czy dziecko w systemie Narodowego Funduszu Zdrowia zostało prawidłowo zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego.

  • braku dostępu do konta dziecka;

WAŻNE! Przyczyną utraty dostępu do konta dziecka w IKP może być własny tytuł ubezpieczenia posiadany przez dziecko.

Dziecko ma własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego gdy:

  • pobiera świadczenie rentowe (nie dotyczy dzieci do 18 r.ż.)
  • rozpoczyna staż bądź praktyki
  • otrzymuje stypendium sportowe, z którego pobierana jest składka na ubezpieczenie zdrowotne
  • jest zatrudnione jako pracownik młodociany (umowa o pracę, ale nie umowa zlecenie)
  • rozpoczyna prowadzenie własnej działalności gospodarczej (np. studenci).

Zgłoszenie do ubezpieczenia jako członek rodziny zostaje automatycznie przerwane z chwilą uzyskania własnego tytułu do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Należy wówczas dokonać jego wyrejestrowania, a następnie nowego zgłoszenia.

Jeśli chcesz uzyskać ponownie dostęp do IKP dziecka, które ma własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego złóż wniosek do Centrum e-Zdrowia.
Wniosek składa się na specjalnym formularzu. Otrzymasz go drogą e-mailową, po wysłaniu wiadomości na adres: ikp- pomoc@cez.gov.pl

Dostęp do danych medycznych swoich dzieci masz tylko do 18. roku życia.

Do Centrum e-Zdrowia zgłosisz również nieprawidłowości, które zauważyłeś w swoim IKP dotyczące między innymi Twoich danych osobowych, danych osobowych członków rodziny, danych o składkach zdrowotnych z ZUS lub KRUS, czyli wszystkich danych niebędących informacjami o świadczeniach zdrowotnych udzielanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (na NFZ).

Zgłosić taką nieprawidłowość można: