Do Narodowego Funduszu Zdrowia zgłosisz nieprawidłowości, które zauważyłeś w swoim IKP w obszarze:
Zgłoszeń w powyższym zakresie możesz dokonać przez:
Każde użycie zakładki „Zgłoś nieprawidłowość” automatycznie generuje jeden wniosek. Zostaje on przekierowany do właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia i tam jest rozpatrywany. Nie zgłaszaj wielokrotnie tej samej nieprawidłowości – wydłuża to postępowanie, spowoduje spowolnienie w rozwiązaniu twojej sprawy.
Zgłaszając nieprawidłowość rozpoczynasz postępowanie wyjaśniające wobec placówki medycznej/apteki. Wyrażasz również zgodę na udostępnienie Twoich danych osobowych świadczeniodawcy, w celu weryfikacji zgłoszonej nieprawidłowości.
WAŻNE! Pamiętaj, że zgłoszenie wysyłane innym kanałem niż przez zakładkę „zgłoś nieprawidłowość” musi zawierać:
Nieprawidłowości na IKP mogą również dotyczyć:
Zdarzenia medyczne w IKP to tzw. „elektroniczna dokumentacja medyczne”. Za jej prowadzenie odpowiada podmiot medyczny. Jeżeli zatem zauważyłeś nieprawidłowości w tym obszarze zgłoś je bezpośrednio do placówki medycznej.
WAŻNE! Pamiętaj że zdarzenia medyczne w IKP zawierają dane zarówno
z wizyt w ramach ubezpieczenia zdrowotnego jak i komercyjnych.
W przypadku recepty nierefundowanej, w szczegółach recepty
w „odpłatności” widnieje znak „100%”. Oznacza to, że dana recepta nie jest refundowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a więc nie ma on możliwości podjęcia działań weryfikacyjnych w tym zakresie.
W tym przypadku prześlij zgłoszenie do Centrum e-Zdrowia.
Dane dziecka w IKP widzi ten z rodziców, który zgłosił dziecko jako członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego. Rodzic, który ma dostęp do IKP dziecka, może upoważnić drugiego rodzica do dostępu do IKP dziecka. Informacje jak to zrobić znajdziesz pod linkiem: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/tata-mama-i-mojeikp.
Jeżeli Twoje dziecko jest zgłoszone przy Tobie do ubezpieczenia zdrowotnego, a nie widzisz go w IKP, wyślij zgłoszenie do Centrum e-Zdrowia. Przedtem konieczne jest uzyskanie potwierdzenia czy dziecko w systemie Narodowego Funduszu Zdrowia zostało prawidłowo zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego.
WAŻNE! Przyczyną utraty dostępu do konta dziecka w IKP może być własny tytuł ubezpieczenia posiadany przez dziecko.
Dziecko ma własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego gdy:
Zgłoszenie do ubezpieczenia jako członek rodziny zostaje automatycznie przerwane z chwilą uzyskania własnego tytułu do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Należy wówczas dokonać jego wyrejestrowania, a następnie nowego zgłoszenia.
Jeśli chcesz uzyskać ponownie dostęp do IKP dziecka, które ma własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego złóż wniosek do Centrum e-Zdrowia.
Wniosek składa się na specjalnym formularzu. Otrzymasz go drogą e-mailową, po wysłaniu wiadomości na adres: ikp- pomoc@cez.gov.pl
Dostęp do danych medycznych swoich dzieci masz tylko do 18. roku życia.
Do Centrum e-Zdrowia zgłosisz również nieprawidłowości, które zauważyłeś w swoim IKP dotyczące między innymi Twoich danych osobowych, danych osobowych członków rodziny, danych o składkach zdrowotnych z ZUS lub KRUS, czyli wszystkich danych niebędących informacjami o świadczeniach zdrowotnych udzielanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (na NFZ).
Zgłosić taką nieprawidłowość można: